Szent István király intelmei Imre herceghez
Mivel megértem s mélyen átérzem, hogy amit csak
Isten akarata megteremtett s nyilvánvaló eleve elrendelése
elrendezett mind a kiterjedt égboltozaton, mind az egybefüggõ
földi tájakon, azt törvény élteti s tartja
fenn, s mivel látom, hogy mindazt, amit Isten kegyelme
bõséggel adott az élet elõnyére és
méltóságára, tudniillik királyságokat,
konzulságokat, hercegségeket, ispánságokat,
fõpapságokat s más méltóságokat,
részben isteni parancsok és rendeletek, részben
világiak, valamint a nemesek meg az élemedett korúak
tanácsai és javaslatai kormányozzák, védik,
osztják fel és egyesítik, s mivel bizonyosan tudom,
hogy minden renden valók a föld bármely részén,
bármilyen méltóságot viseljenek, nemcsak
kíséretüknek, híveiknek, szolgáiknak
parancsolnak, tanácsolnak, javasolnak, hanem fiaiknak is, úgy
hát én sem restellem, szerelmetes fiam, hogy neked még
életemben tanulságokat, parancsokat, tanácsokat,
javaslatokat adjak, hogy velük mind a magad, mind alattvalóid
életmódját ékesítsed, ha majd a legfõbb
hatalom engedélyével utánam uralkodni fogsz. Illik pedig,
hogy odaadó figyelemmel hallgatván eszedbe vésd apád
parancsait, az isteni bölcsesség intelme szerint, mely Salamon
szájából szól: "Hallgass, fiam, atyád
intelmére, s ne vedd semmibe anyád tanítását!...
[Hallgasd hát meg, fiam, fogadd el szavaimat,] akkor nagy lesz száma
élted éveinek."
Ebbõl a mondásból tehát észbe veheted,
ha azt, amit atyai gyöngédséggel parancsolok, megveted
- távol legyen! -, nem szívelnek többé sem Isten,
sem az emberek. De halljad az engedetlen parancsszegõk esetét
és vesztét. Ádám ugyanis, kit az isteni alkotó,
valamennyi létezõ teremtõje a maga
hasonlatosságára formált, s minden
méltóság örökösévé tett,
széttörte a parancsok bilincsét, s nyomban elvesztette
a magas méltóságokat meg a paradicsombéli
lakást. Isten régi, kiválasztott s kivált kedvelt
népe is, amiért szétszaggatta a törvények
Isten ujjával kötözött kötelékét,
különb-különbféleképpen pusztult el:
részben ugyanis a föld nyelte el, részben tûz
emésztette, részint egymást koncolta fel. Salamon fia
is, félrevetve apja békéltetõ szavait,
gõgjében pöffeszkedve kardcsapásokkal fenyegette
a népet apja ostorsuhintásai helyett, ezért sok rosszat
tûrt el országában, végül is kivetették
onnan. Hogy ez véled ne történjék, fogadj szót,
fiam; gyermek vagy, gazdagságban született kis cselédem,
puha párnák lakója, minden
gyönyörûségben dédelgetve és nevelve,
nem tapasztaltad a hadjáratok fáradalmait s a
különféle népek támadásait, melyekben
és szinte egész életemet lemorzsoltam. Itt az idõ,
hogy többé ne puha kásával étesselek, az
téged csak puhánnyá és finnyássá
tehet, ez pedig a férfiasság elvesztegetése s a
bûnök csiholója és a törvények
megvetése; hanem itassanak meg olyan fanyar borral, mely értelmedet
tanításomra figyelmessé teszi. Ezeket
elõrebocsátván térjünk a tárgyra.
Fejezetekre osztás
A katolikus hit megõrzésérõl
Az egyházi rend becsben tartásáról
A fõpapoknak kijáró tiszteletrõl
A fõemberek és vitézek tiszteletérõl
Az igaz ítélet és türelem
gyakorlásáról
A vendégek befogadásáról és
gyámolításáról
A tanács súlyáról
A fiak kövessék az elõdöket
Az imádság megtartásáról
A kegyességrõl és irgalmasságról, valamint
a többi erényrõl
I. A katolikus hit megõrzésérõl
Minthogy a királyi méltóság rangját csakis
a hívõk és a katolikus hitet vallók nyerhetik
el, ezért parancsainkban a szent hitet tesszük az elsõ
helyre. Ha a királyi koronát meg akarod becsülni,
legelõször azt hagyom meg, tanácsolom, illetve javaslom
és sugallom, kedves fiam, hogy a katolikus és apostoli hitet
akkora buzgalommal és éberséggel õrizd, hogy
minden Istentõl rendelt alattvalódnak példát
mutass, s valamennyi egyházi személy méltán nevezzen
igaz keresztény hitvallású férfinak;
enélkül bizony, tudd meg, sem kereszténynek, sem az
egyház fiának nem mondanak. Akik ugyanis hamisat hisznek, vagy
a hitet jó cselekedetekkel teljessé nem teszik, fel nem
ékesítik, minthogy a hit tettek híján meghal,
sem itt nem uralkodnak tisztességgel, sem az örök uradalomban
vagy koronában nem lesz részük. Ám ha a hit
pajzsát tartod, rajtad az üdvösség sisakja is. Mert
e lelki fegyverekben szabályszerûen harcolhatsz láthatatlan
és látható ellenségeid ellen. Hiszen az apostol
ezt mondja: "Csak az nyeri el a babérkoszorút, aki
szabályszerûen küzd." A hit tehát, melyrõl
beszélek, a következõ: higgy erõsen a mindenható
Atyaistenben, minden teremtmény teremtõjében, és
az õ egyszülött fiában, a mi Urunkban, Jézus
Krisztusban, kit az angyal meghirdetett, ki Szûz Máriától
született, az egész világ
üdvösségéért a keresztfán szenvedett,
és a Szentlélekben, ki szólt a próféták
s az apostolok, valamint az evangélisták szavával, mint
egyetlen tökéletes, oszthatatlan, szeplõtelen
istenségben, a kétely hozzád ne férjen. "Ez a
katolikus hit, melyben - miként Atanáz mondja - ha akárki
híven és erõsen nem hisz, semmiképp sem
üdvözül." Ha valamikor uralmad alatt akarnának olyanok
- távol legyen! -, kik az így egységbe fûzött
Szentháromságot megosztani vagy kisebbíteni, nagy
nagyobbítani próbálják, tudd meg: az eretnekség
fejének szolgái azok, és nem a szentegyház fiai.
Az ilyeneket pedig ne gyámolítsd, ne védelmezd, hogy
magad is ellenségnek és bosszulónak ne mutatkozz. Mert
az efféle emberek a szentegyház népét nyomorultul
megrontják és szétszórják. Hogy ez ne
történjék meg, különös gondod legyen.
II. Az egyházi rend becsben tartásáról
A királyi palotában a hit után az egyház foglalja
el a második helyet, az egyház, melynek elsõ ízben
a mi fejünk, tudniillik Krisztus vetette el magját, majd az õ
tagjai, vagyis az apostolok és szent atyák ültették
át, meggyökereztették erõsen, s elterjesztették
az egész földkerekségen. És ámbár
mindig hajt új sarjat, más helyeken mégis mintegy
réginek tartják; itt viszont, kedves fiam, a mi birodalmunkban
eddig még mint ifjú, friss hajtást
prédikálják. Épp ezért kíván
meg szemfülesebb s szembetûnõbb õröket, nehogy
a jó, amivel az isteni kegyelem bennünket mérhetetlen
irgalmában érdemtelenül elárasztott, tunyaságod
és restséged, valamint hanyagságod miatt megromoljék
s megsemmisüljön. Mert aki a szent egyház
méltóságát csorbítja vagy
csúfítja, azon munkál, hogy Krisztus testét
csonkítsa. Hiszen maga az Úr mondta Péternek, akit a
szentegyház õrzõjévé és
felügyelõjévé emelt: "Péter vagy, erre a
sziklára építem házamat." Õ ugyanis
önmagát nevezte kõsziklának, s nem ám
fából vagy kõbõl épült
egyházról beszélt, hanem az újonnan nyert
tömeget, a kiválasztott népet, Isten nyáját,
mely hitben kioktatott, keresztségben megmosatott, kenettel olajoztatott,
hívta a saját magára épült szentegyháznak.
Ha valaki lázában e szentegyház tagjait vagy kicsinyeit
megbotránkoztatja, az evangélium tanítása szerint
méltó arra, hogy malomkövet kössenek a nyakára
és a tenger mélységébe vessék, azaz a
hatalom méltóságából kivetik, és
az igazak egyházán kívül marad a világi
nyomorúságban, mint valami pogány és vámos.
Így hát, fiam, napról napra virágzó
szorgalommal kell õrködnöd a szentegyházon, hogy
inkább gyarapodjék, mintsem fogyatkozzék. Azért
is nevezték az elsõ királyokat nagyságosnak,
mert az egyházat nagyobbították. Te is ezt tegyed, hogy
koronád híresebb, életed boldogabb és hosszabb
legyen.
III. A fõpapoknak kijáró tiszteletrõl
A királyi trón ékessége a fõpapoknak rendje,
ezért a királyi méltóságban õk
kerülnek a harmadik helyre, kedves fiam, õk legyenek
fõembereid, úgy vigyázz a fõpapokra, mint a szemed
világára. Ha õk jóindulatúak véled,
ellenségtõl nem kell félned. Hiszen ha õk
megbecsülnek, bátran foghatsz mindenhez, imádságuk
ajánl téged a mindenható Istennek. Õket
állította ugyanis Isten õrül az Isten népe
fölé, és õket tette meg a lelkek
felvigyázóivá, valamint az egész egyházi
méltóság és isteni szentség
részeseivé és osztóivá. Mert
nélkülük királyok nem is állítatnak,
nem is országolnak. Az õ közbenjárásukra
törlik el a vétkezõk vétkeit. Ha irántuk
az igazi szeretetet tanúsítod, magad is
kétségkívül megjobbítod, országodat
is tisztességgel igazítod. Mert az õ kezükbe van
lerakva a bûnbõl oldás és bûnbe
kötés hatalma. Mert Isten megegyezett velük örök
szövetségben, és elkülönítette õket
az emberektõl, a maga nevében és szentségében
osztozott velük, és az istenes Dávid király
szavával megtiltotta, hogy az emberi világ gáncsolja
õket: "Fölkentjeimet ne érintsétek!" Az illeti
meg ugyanis Isten felkentjeit, ki az isteni és kánoni
végzéssel szembeszállva a szent renden való
férfiakat hamis vádaskodásokkal mocskolja és
a nyilvánosság elé hurcolja. Teljességgel megtiltom,
fiam, hogy így cselekedj, ha boldogan akarsz élni,
királyságod megbecsülni, mert az ilyen dolgok sértik
Istent elsõsorban. Ha esetleg valamelyik azok közül,
akikrõl szó van, kárhoztatásra méltó
vétekbe esik - távol legyen! - figyelmeztesd háromszor,
négyszer is négyszemközt az evangélium
tanítása szerint. Ha akkor intelmeidet nem hallgatja meg,
nyilvánosan kell megfeddni a következõk alapján:
Ha rád nem hallgat, jelentsd az egyháznak. Mert ha e rendet
megtartod, dicsõ koronádat teljességgel felmagasztalod.
IV. A fõemberek és vitézek tiszteletérõl
Az uralom negyedik dísze a fõemberek, ispánok, vitézek
hûsége, erõssége, serénysége,
szívessége és bizalma. Mert õk országod
védõfalai, a gyengék oltalmazói, az ellenség
pusztítói, a határok gyarapítói. Legyenek
õk, fiam, atyáid és testvéreid,
közülük bizony senkit se hajts szolgaságba, senkit
se nevezz szolgának. Katonáskodjanak, ne szolgáljanak,
uralkodj mindannyiukon harag, gõg, gyûlölség
nélkül, békésen, alázatosan, szelíden;
tartsd mindig eszedben, hogy minden ember azonos állapotban
születik, és hogy semmi sem emel fel, csakis alázat, semmi
sem taszít le, csakis a gõg és a
gyûlölség. Ha békeszeretõ leszel, királynak
és király fiának mondanak, és minden vitéz
szeretni fog; ha haraggal, gõgösen, gyûlölködve,
békétlenül kevélykedsz az ispánok és
fõemberek fölött, a vitézek ereje bizonnyal
homályba borítja a királyi méltóságot,
és másokra száll királyságod. Ettõl
óvakodva az erényed szabta mértékkel
irányítsd az ispánok életét, hogy vonzalmaddal
felövezve a királyi méltósághoz mindig
háborítatlanul ragaszkodjanak, hogy uralkodásod minden
tekintetben békés legyen.
V. Az igazi ítélet és a türelem
gyakorlásáról
A türelem és az igazi ítélet gyakorlása
a királyi korona ötödik cifrázása. Dávid
király és próféta mondja:
Ítéletedet, Isten, bízd a királyra.
És ugyanõ másutt:
Király vagy, az igazságosságot szereted.
A türelemrõl így beszél Pál apostol:
"tanúsítsatok mindenki iránt türelmet." És
az Úr az evangéliumban: "Ha (türelemmel) kitartotok,
megmentitek lelketeket." Ehhez tartsd magad, fiam: ha becsületet akarsz
szerezni királyságodnak, szeresd az igazi ítéletet;
ha hatalmadban akarod tartani lelkedet, türelmes légy.
Valahányszor, kedves fiam, ítéletet érdemlõ
ügy kerül eléd vagy valamely fõbenjáró
bûn vádlottja, türelmetlenül ne viselkedjél,
esküvel se erõsködjél, hogy megbünteted; bizony
ez ingatag lenne és mulandó, mert a bolond fogadalmat megszegi
az ember; és ne is ítélkezz te magad, nehogy királyi
méltóságodban a hitvány ügyben forgolódva
folt essék, hanem az efféle ügyet inkább
bírákhoz utasítsd, az õ megbízatásuk,
hogy a törvény szerint döntsenek. Óvakodj
bírónak lenni, ám örülj királynak lenni
s neveztetni. A türelmes királyok királykodnak, a
türelmetlenek pedig zsarnokoskodnak. Ha pedig egyszer olyasvalami
kerül eléd, amelyben ítéletet hozni
méltóságoddal összefér, türelemmel,
irgalommal, esküdözés nélkül ítélkezz,
így lesz majd koronád dicséretes és ékes.
VI. A vendégek befogadásáról és
gyámolításáról
A vendégek és jövevények akkora hasznot hajtanak,
hogy méltán állhatnak a királyi
méltóság hatodik helyén. Hiszen kezdetben úgy
növekedett a római birodalom, úgy magasztaltattak fel
és lettek dicsõségessé a római királyok,
hogy sok nemes és bölcs áradt hozzájuk
különb-különb tájakról. Róma bizony
még ma is szolga volna, ha Aeneas sarjai nem teszik szabaddá.
Mert amiként különb-különb tájakról
és tartományokból jönnek a vendégek, úgy
különb-különb nyelvet és szokást,
különb-különb példát és fegyvert
hoznak magukkal, s mindez az országot díszíti, az udvar
fényét emeli, s a külföldieket a
pöffeszkedéstõl elrettenti. Mert az egy nyelvû és
egy szokású ország gyenge és esendõ.
Ennélfogva megparancsolom neked, fiam, hogy a jövevényeket
jóakaratúan gyámolítsad és becsben tartsad,
hogy nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt
lakjanak. Ha pedig le akarnád rombolni, amit építettem,
vagy szétszórni, amit összegyûjtöttem,
kétségkívül igen nagy kárt szenvedne
országod. Hogy ez ne legyen, naponta nagyobbítsd országodat,
hogy koronádat az emberek nagyságosnak tartsák.
VII. A tanács súlyáról
A királyi emelvényen a tanács a hetedik helyre tart
igényt. A tanács állít királyokat, dönt
el királyi sorsokat, védelmezi a hazát, csendesíti
a csatát, gyõzelmeket õ arat, kerget támadó
hadat, behívja a barátokat, városokat õ rakat,
és õ ront le ellenséges várakat. Minthogy pedig
a tanácsnak ekkora haszna van, ostoba, pöffeszkedõ és
középszerû emberekbõl összeállítani,
én úgy vélem, mit sem ér; hanem a
tekintélyesebbek és a jobbak, a bölcsebbek és a
legmegbecsültebb vének ajkán formálódjék
és csiszolódjék. Ezért, fiam, az ifjakkal és
a kevésbé bölcsekkel ne tanácskozz, ne is kérj
tõlük tanácsot, csak a gyûlés
véneitõl, kiknek koruk és bölcsességük
miatt megfelel ez a feladat. Mert a királynak szóló
tanács zárva legyen a bölcs szívbe, ne terjessze
a bolondok szelessége. Ha ugyanis a bölcsekkel jársz,
bölcs leszel, ha a bolondokkal forgolódsz, társul adod
magad hozzájuk, szól a Szentlélek Salamon által:
"Aki jár a bölcsekkel, bölcsek barátja lesz, nem
a bolondokhoz lesz hasonlatos." És Dávid zengi:
Jósággal közeledsz a jóhoz, az igazhoz igaz vagy.
A tisztával tisztán bánsz, a hamissal azonban hamis
módra.
Ezért hát ki-ki életkorának megfelelõ
dologban forgolódjék, tudniillik az ifjak fegyverben, a vének
tanácsban. Egyébként az ifjakat mégsem kell teljesen
kiûzni a tanácsból; ámde ahányszor velük
tanácskozol, még ha életre való is az a tanács,
mindig terjeszd az öregek elé, hogy minden cselekedetedet a
bölcsesség mértékével mérhesd.
VIII. A fiak kövessék az elõdöket
Õseink követése foglalja el a királyi
méltóságban a nyolcadik helyet. A legnagyobb királyi
ékesség, az én tudásom szerint, a
királyelõdök után járni, a szülõket
utánozni. Aki ugyanis megveti, amit megszabtak atyai elõdei,
az isteni törvényekre sem ügyel. Mert az atyák
azért atyák, hogy fiaikat gyámolítsák,
a fiak pedig azért fiak, hogy szüleiknek szót fogadjanak.
Aki atyjával szemben áll, Isten ellenségének
áll. Mert minden engedetlen Istennel áll szemben. És
az engedetlenség szelletje a korona virágait szórja
szerte. Az engedetlenség valójában pestis az egész
királyságban. Ezért, kedves fiam, apád rendeletei,
vagyis az én rendeleteim, mindig legyenek a szemed elõtt, hogy
szerencsédet mindenütt királyi gyeplõ igazgassa.
Az én szokásaimat pedig, melyekrõl látod, hogy
a királyi méltósággal összeférnek,
a kétkedés minden béklyója nélkül
kövessed. Mert nehéz lesz megtartani e tájon
királyságodat, ha szokásban nem utánzod a
korábban királykodó királyokat. Mely
görög kormányozta a latinokat görög módra,
avagy mely latin kormányozta a görögöket latin módra?
Semelyik. Ezért hát kövesd szokásaimat, a tieid
közt kimagasló így leszel, s az idegenek
dicséretére szert így teszel.
IX. Az imádság megtartásáról
Az imádság megtartása a királyi
üdvösség legnagyobb járuléka, ezért
a királyi méltóság kilencedik regulájában
pendül meg. A folyamatos imádkozás: a
bûnöktõl megtisztulás és feloldozás.
Te pedig, fiam, valahányszor Isten templomához járulsz,
hogy Istent imádd, Salamonnal, a király fiával, magad
is király lévén, mindig mondjad: "Küldd le (Uram,
a bölcsességet) szent egedbõl, dicsõséged
trónjától, hogy munkámban velem legyen és
segítsen, és így fölismerjem, mi kedves a szemedben
(minden idõben)." És ismét: "Uram, Atyám,
életemnek Istene, ne hagyj engem álnok gondolatban, az én
szemeimnek ne adj kevélységet és a gonosz
kívánságot távoztasd el tõlem, Uram. Vedd
el tõlem a testnek kívánságait, és a
tisztátalan és esztelen léleknek ne adj engem, Uram."
Ezzel az imádsággal fohászkodtak hát a régi
királyok, te is ugyanezzel fohászkodj, hogy Isten minden
vétked eltörlésére méltasson, hogy mindenki
legyõzhetetlen királynak hívjon. Imádkozz azért
is, hogy a tétlenséget, tunyaságot elkergesse tõled,
megajándékozzon az erények összességének
segedelmével, s így legyõzhesd látható
és láthatatlan ellenségeidet. Hogy valamennyi
alattvalóddal együtt gondtalanul, ellenséges
támadásoktól nem háborgatva, békében
végezhesd életed pályáját.
X. A kegyességrõl és az irgalmasságról,
valamint a többi erényrõl
Az erények mértéke teszi teljessé a királyok
koronáját, és a parancsok közt a tizedik. Mert
az erények ura a Királyok Királya, miként égi
serege áll kereken tíz karból, úgy életed
vitele kerekedjék ki tíz parancsból. Kell, hogy a
királyt kegyesség s irgalmasság díszítse,
de a többi erény is hassa át és ékesítse.
Mert ha a királyt istentelenség és kegyetlenség
szennyezi, hiába tart igényt a király névre,
zsarnoknak kell nevezni. Ennek okából hát, szerelmetes
fiam, szívem édessége, sarjam jövõ
reménysége, kérlek, megparancsolom, hogy mindenütt
és mindenekben a szeretetre támaszkodva ne csak
atyafiságodhoz és a rokonságodhoz, vagy a
fõemberekhez, avagy a gazdagokhoz, a szomszédhoz és
az itt lakóhoz légy kegyes, hanem még a
külföldiekhez is, sõt mindenkihez, aki hozzád
járul. Mert a szeretet gyakorlása vezet el a legfõbb
boldogsághoz. Légy irgalmas minden erõszakot
szenvedõhöz, õrizd szívedben mindig az isteni
intést: "Irgalmasságot akarok, nem áldozatot." Légy
türelmes mindenekhez, nemcsak a hatalmasokhoz, hanem azokhoz, akik nem
férnek a hatalomhoz. Azután légy erõs, nehogy
a szerencse túlságosan felvessen, vagy a balsors letaszítson.
Légy alázatos is, hogy Isten felmagasztaljon most és
a jövõben. Légy majd mértékletes, hogy
mértéken túl senkit se büntess vagy kárhoztass.
Légy szelíd, hogy sohase harcolj az igazság ellen.
Légy becsületes, hogy szándékosan soha senkit
gyalázattal ne illess. Légy szemérmes, hogy elkerüld
a bujaság minden bûzét, valamint a halál
ösztönzõjét.
Mindez, amit fentebb érintettünk, alkotja a királyi
koronát, nélkülük sem itt nem tud senki uralkodni,
sem az örök uradalomba bejutni. Amen.
(Kurcz Ágnes fordítása)
Forrás:
Árpád-kori legendák és intelmek
Szépirodalmi Kiadó, Budapest, 1983, 54-61.
|